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2004-04-06

La naturaleza es un lugar común
De vez en cuando es recomendable entregarse con pasión al ejercicio de dejarse convencer. Para ello conviene escoger un texto de algún autor a quien se tenga por disparatado, y buscar en él alguna idea que encienda el pinball de las neuronas y nos permita ampliar el rango de nuestros prejuicios. Esta tarde, por ejemplo, trataba de hincarle el diente a esta cosa de Donna Haraway, una escritora de la que siempre me ha gustado el buen criterio con el que emplea términos como implotar, artefactual o falócrata.

Al igual que muchos otros pensadores contemporáneos, Haraway también insiste en que la ciencia es cultura, aunque seguramente ella tenga la mirada puesta en otro sitio mientras lo dice. También me gustó la frase que encabeza estas líneas, que les pongo aquí en su contexto:

So, nature is not a physical place to which one can go, nor a treasure to fence in or bank, nor as essence to be saved or violated. Nature is not hidden and so does not need to be unveiled. Nature is not a text to be read in the codes of mathematics and biomedicine. It is not the "other" who offers origin, replenishment, and service. Neither mother, nurse, nor slave, nature is not matrix, resource, or tool for the reproduction of man. Nature is, however, a topos, a place, in the sense of a rhetorician's place or topic for consideration of common themes; nature is, strictly, a commonplace.

¿Posmodernismo pseudocientífico? Sin duda, y además del tipo que nos proporciona pasajes de un humor inigualable:

Full of promises, breaching the first of the ever-multiplying final frontiers, the prehistoric monster Ichthyostega crawls from the amniotic ocean into the future, onto the dangerous but enticing dry land. Our no-longer-fish, not-yet-salamander will end up fully identified and separated, as man-in-space, finally disembodied, as did the hero of J. D. Bernal's fantasy in The World, the Flesh, and the Devil. But for now, occupying the zone between fishes and amphibians, Ichthyostega is firmly on the margins, those potent places where theory is best cultured.

Tonterías que no impiden que la naturaleza sea un lugar común.

posted by vendell 01:00

5 Comments


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Comentarios

1
De: Algernon Fecha: 2004-04-06 20:30

Don Vendell, "ciencia" es una palabra un poco grande; según algunos engloba todo el conocimiento, según otros, sólo el conocimiento que se ha producido mediante el Método, y así otras definiciones.

Como siempre, el mayor problema es ponerse de acuerdo. En todo caso, la Haraway esa parece demasiado "alegre".



2
De: lgs Fecha: 2004-04-07 09:01

Puestos a leer, en The (distributed) Pila que nos armamos unos a otros podría ponerse esto y esto otro. Y, al menos los PDFs, también esto otro.

Como dice Michael Quinn (cargando la página inicial varias veces, o pidiéndome que le pase uno* o dos libros a la voz de ya - o leer los "TEXT excerpts" mientras tanto):

* Uno de los libros es precisamente "Ishmael". En él hay una escena muy divertida en la que un "jellyfish" (una medusa, creo) cuenta su propia mitología: "de la sopa de moléculas algunas podían hacer copias de sí mismas, y surgieron las células y luego organismos más complejos hasta llegar, por fin, a la medusa". El "por fin" es lo mitológico.

The mythology of your culture hums in your ears so constantly that no one pays the slightest bit of attention to it. Of course man is conquering space and the atom and the deserts and the oceans and the elements. According to your mythology, this is what he was born to do.
Ishmael

A lethal meme is one that kills its possessor.
Beyond Civilization

---

"Creation wasn't complete when jellyfish appeared or when amphibians appeared or when reptiles appeared or even when mammals appeared. According to your mythology, it was complete only when man appeared."

"Right."

"Why was the world and the universe incomplete without man? What was the world without man?"

"It was just a jungle."

"That's right. But the gods didn't mean to leave the world a jungle, did they?"

"You mean in our mythology? Certainly not."

"It needed what?"

"It needed someone to come in and . . . straighten it out. Someone to put it in order."

"And what sort of person is it who straightens things out? What sort of person takes anarchy in hand and puts it in order?"

"Well . . . a ruler. A king."

"Of course. The world needed a ruler. It needed man."

Ishmael

---

It's a fundamental tenet of our cultural mythology that the only thing wrong with us is that humans are not made well enough. We need to be made of finer materials, to some set of better specifications (provided, perhaps, by greened-up versions of our traditional religions). We just need to be made kinder, gentler, sweeter, more loving, less selfish, more far-sighted, and so on, then everything will be fine. Of course, no one succeeded in making us better last year or the year before that or the year before that or the year before that--or indeed any year in recorded history--but maybe this year we'll get lucky . . . or next year or the year after that.

Beyond Civilization

---

We can't wait for our national leaders to save us. When all we demand from them (or even tolerate from them) are instant, short-term gains, why would they suddenly begin thinking like global visionaries?

Beyond Civilization



3
De: lgs Fecha: 2004-04-07 09:02

Perdón por la longitud de lo anterior. Estaba buscando una cita que me gustó especialmente y que no me ha "reaparecido".



4
De: lgs Fecha: 2004-04-07 11:50

Ah, sí, y esto (de Lessig, libre, tantas mil páginas).

Para estos días de flagelarse.



5
De: Vendell Fecha: 2004-04-08 03:28

Gracias, gracias, gracias



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